Rajd Rzeszowski wyłonił mistrzów

Rajd Rzeszowski wyłonił mistrzów

27. Rajd Rzeszowski stanowił 6. rundę Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Jego długa i trudna trasa sprawiły, że był podwójnie punktowany, a więc i podwójnie istotny dla załóg walczących o mistrzowskie tytuły. Najszybsi na trasie rajdu byli Grzegorz Olchawski z Łukaszem Wrońskim (Audi Quattro), którzy zwyciężyli również w kategorii PZM 5.

Niemal do samego końca rajdu wydawało się, że zwycięstwo wpadnie w ręce załogi Subaru Legacy – Roberta Lutego i Marcina Celińskiego. Niestety awaria skrzyni biegów spowodowała, że odpadli z rajdu na ostatnim odcinku specjalnym. Tym sposobem triumf wpadł w ręce załogi Olchawski/Wroński, którzy cały czas deptali im po piętach i wygrali 4 z 7 rozegranych odcinków specjalnych. Kategoria Youngtimerów PZM 6, to triumf Arkadiusza Kuli i Jarosława Janasza (Renault Megane Maxi), a wśród załóg rywalizujących w FIA 4 najlepsi okazali się Krzysztof Głowala i Alicja Gnatowska (Mazda 323 GTX).

Największy sukces na zalanych deszczem podkarpackich odcinkach specjalnych odnieśli jednak Piotr Zaleski i Jacek Gruszczyński w swoim budzącym zachwyt Porsche 911 RS SC. Załoga, która zdominowała tegoroczną rywalizację w kategorii FIA 3 oraz w Historycznej Klasyfikacji Generalnej przyjechała do Rzeszowa z jedną misją – zdobycia punktów gwarantujących im zdobycie tytułów już tutaj. Ze swojego zadania wywiązali się znakomicie. Mimo przeciwności losu, konieczności wymiany koła i trudnych dla ich Porsche warunków, zwyciężyli w swojej kategorii i przypieczętowali mistrzowskie tytuły. Mistrzami zostali również Piotr Kiepura i Mateusz Galle (Fiat 128), którzy okazali się bezkonkurencyjni w kategorii FIA 2 również podczas Rajdu Rzeszowskiego. W FIA 1 brak jeszcze ostatecznych rozstrzygnięć, ale walka o mistrzostwo rozegra się pomiędzy duetami Wodziński/Kaczmarek oraz Curyło/Skwarek.

Dla uczestników mistrzostw historycznych Rajd Rzeszowski oznaczał nie tylko zaciętą sportową rywalizację, lecz także szansę zwrócenia uwagi na bardzo ważny problem wykrywalności nowotworów u dzieci. Przed legendarnymi rajdówkami sprzed lat na trasę podkarpackich zawodów ruszył także samochód „0” oklejony w barwy Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową. Również na samochodach rajdowych można było dostrzec naklejki symbolizujące walkę z nowotworami u dzieci.

Kolejna runda Motul HRSMP, która zwieńczy tegoroczny sezon historycznych mistrzostw Polski odbędzie się w Wiśle w dniach 14-15 września.

W sezonie 2018 sponsorem tytularnym Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski jest firma MOTUL. Partnerami medialnymi cyklu są telewizja Motowizja, portale Autoklub.pl i Rajdy24.pl oraz KronikaRajdów.pl, a także magazyny Classicauto i Rally and Race.

Informacje o cyklu

MOTUL Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP), to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywa na polskich odcinkach specjalnych. W sezonie 2017 cykl ten uzyskał prestiżowe miano Mistrzostw Polski będące efektem profesjonalnej organizacji i nieustannie rosnącego zainteresowania ze strony zawodników. Rok 2018 przynosi kolejne nowości – pięć z siedmiu rund będzie przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonają te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach. Dzięki temu zgromadzeni przy trasie kibice będą mogli poczuć atmosferę rajdów z lat 60., 70., 80. czy 90.