Zakłady w Gniewczynie wznowią produkcję?

Zakłady w Gniewczynie wznowią produkcję?

Przełomowy dzień dla fabryki wagonów w Gniewczynie. PKP Cargo podpisało list intencyjny z obecnym właścicielem ws. przejęcia zakładu i przywrócenia produkcji

Tomasz Poręba od wielu lat zabiegał o przywrócenie produkcji w Fabryce Wagonów w Gniewczynie. Dziś w Warszawie PKP CARGO S.A. i Forespo Poland podpisały list intencyjny w sprawie wznowienia produkcji wagonów.

– Cieszę się, że wieloletnia walka o fabrykę w Gniewczynie dziś kończy się decyzją o przejęciu zakładu i że trafia on w polskie ręce. Dzisiejszy dzień to przełomowe wydarzenie w kontekście przywrócenia produkcji wagonów w Gniewczynie. Coś, co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwe, właśnie staje się faktem –  powiedział Tomasz Poręba.

Forespo Poland to podmiot zależny spółki Forespo ze Słowacji, który jest właścicielem majątku po dawnej fabryce wagonów towarowych w Gniewczynie Łańcuckiej koło Przeworska. Obecnie nie jest tu prowadzona produkcja taboru, ale Forespo ma w swoim ręku nieruchomość o powierzchni około 35 ha z halami produkcyjnymi, magazynami i obiektami biurowymi (5 ha) i bocznicą kolejową z 7,5 km torów.

Słowacy wyrazili wolę sprzedaży części nieruchomości, o czym stanowi list intencyjny podpisany z PKP CARGO S.A. W liście jest także mowa o wydzierżawieniu innej części nieruchomości oraz składników majątku, w tym maszyn. Dzierżawa ma trwać 10 lat, a potem nastąpiłoby odkupienie tego majątku.

PKP CARGO zadeklarowało w liście intencyjnym, że wyremontuje i przystosuje zakład do wznowienia produkcji. To zadanie będzie wykonywane we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu i Fabryką Wagonów Świdnica, która jest częścią amerykańskiego koncernu Greenbrier Group. Te trzy podmioty podpisały kilka miesięcy temu list intencyjny dotyczący wspólnej produkcji wagonów towarowych na Podkarpaciu.

– Chciałbym podziękować kierownictwu PKP Cargo i ARP za zaangażowanie w przywrócenie produkcji w Fabryce Wagonów w Gniewczynie. Ten zakład jeszcze kilka lat temu zatrudniał ponad tysiąc osób. Jestem pewien, że część z tych specjalistów wróci i znajdzie tu zatrudnienie. To ważny dzień dla wszystkich okolicznych mieszkańców. Moim marzeniem jest to, aby mieszkańcy Podkarpacia nie musieli wyjeżdżać za granicę w poszukiwaniu pracy, lecz mogli pracować za godne pieniądze tu na miejscu. Cieszę się, że tak poważni inwestorzy dają gwarancję, iż już w najbliższym czasie Fabryka Wagonów w Gniewczynie będzie w pełni przygotowana do produkcji – mówił europoseł Poręba.

PKP CARGO, ARP i Greenbrier zależy na jak najszybszym uruchomieniu produkcji wagonów. Czesław Warsewicz wyjaśnia, że do 2036 roku PKP CARGO musi zakończyć proces wymiany i modernizacji taboru, aby spełniał on unijne wymogi dotyczące hałasu, ale ogromne znaczenie ma aspekt ekonomiczny tej operacji. – Dysponujemy około 60 tys. wagonów, z których duża część zostanie w kolejnych latach wymieniona na nowy tabor. Nowoczesne wagony dadzą nam możliwość zwiększenia efektywności działalności przewozowej i tym samym podniosą konkurencyjność Grupy PKP CARGO oraz jej rentowność – argumentuje prezes Warsewicz.