Czy napęd w bramie garażowej jest potrzebny?

Czy napęd w bramie garażowej jest potrzebny?

Czy napęd w bramie garażowej jest potrzebny?

Podczas kupna bramy garażowej kierujemy się kilkoma czynnikami: funkcjonalnością, wyglądem i oczywiście ceną. W związku z tym zdarza się czasem, że rezygnujemy z systemu automatycznego otwierania, ponieważ nie chcemy jeszcze bardziej zwiększać wydatków. Na szczęście napęd do drzwi garażowych można kupić i zainstalować w każdej chwili. Po co to robić? Ponieważ to ogromne ułatwienie i z pewnością każdy kierowca będzie zadowolony z takiego rozwiązania. Mimo że bramę z powodzeniem można obsługiwać ręcznie, to jednak warto nieco ułatwić sobie życie.

Zalety bramy garażowej z napędem

Wystarczy sobie wyobrazić taki scenariusz: jest zima, co najmniej kilka stopni poniżej zera, a do tego sypie gęsty śnieg. Wracając wówczas do domu niekoniecznie mamy ochotę wychodzić na taką pogodę tylko dlatego, że trzeba otworzyć bramę. Jeśli zatem wyposażymy się w napęd, możemy pozostać we wnętrzu ciepłego samochodu i za pomocą pilota uruchomić skrzydło.

Dodatkowo napędy do bram garażowych są także gwarancją większego bezpieczeństwa. Mechanizm działa dzięki indywidualnemu kodowaniu, dlatego tylko my jesteśmy w stanie dostać się do środka. W razie gdyby akurat zabrakło prądu, wcale nie musimy obawiać się o to, że nie będziemy mogli otworzyć bramy – w razie problemów z elektryką i tak możemy korzystać z niej w tradycyjny sposób.

Nie musimy koniecznie kupować napędu, jednak jak widać jest to duże ułatwienie. Obecny rozwój technologiczny sprawił, że skrzydło drzwi otwiera się bardzo szybko, więc nie ma mowy o długim czekaniu. Możemy wręcz zaoszczędzić cenne minuty, ponieważ zasięg pilota pozwala niejednokrotnie uruchomić bramę, kiedy dopiero podjeżdżamy do posesji. Czasem istnieje też możliwość ustawienia, by skrzydło samoczynnie się zamykało po upływie określonego czasu.

Na co zwrócić uwagę, kupując napęd do bramy?

Znalezienie polecanego producenta to nie wszystko – musimy też dokładnie zastanowić się nad tym, jakiego napędu potrzebujemy. Przede wszystkim musi być on dostosowany do ciężaru drzwi. Na rynku są dostępne napędy do bram garażowych, których siła ciągnięcia i pchania osiąga nawet 1200 N. Te przeznaczone są do szczególnie ciężkich, masywnych skrzydeł, najczęściej w dużych garażach, gdzie znajduje się miejsce na dwa samochody. Mniejszym i lekkim bramom zdecydowanie wystarczy siła 400-600 N.

Bardzo przydatną funkcją jest także możliwość regulowania prędkości otwierania. Dzięki temu będziemy mogli uzyskać płynność podczas poruszania się bramy, co nie tylko poprawi komfort użytkowania, ale także zabezpieczy mechanizm, ponieważ nie będzie się on tak mocno zużywał. Takie modele znajdziemy m.in. w ofercie firmy Hormann.

Trzeba też pamiętać, że wózek jezdny z ramieniem, które porusza skrzydło, może przemieszczać się przy pomocy dwóch sposobów: albo dzięki łańcuchowi, albo dzięki paskowi zębatemu. Jeśli zależy nam na wygodzie i na tym, by napęd posłużył jak najdłużej, zdecydowanie lepiej zdecydować się na wersję z paskiem zębatym. Działa on zdecydowanie bardziej sprawnie. Modele z łańcuchem mogą być uciążliwe, ponieważ otwieranie i zamykanie skrzydła wiąże się z większym hałasem, dodatkowo trzeba dość często stosować smar, by mechanizm się nie zacinał.

Jak dobrać napęd do bramy?

Oczywiście przed kupnem napędu musimy też zadbać o kilka rzeczy. Przede wszystkim należy poprowadzić instalację elektryczną w garażu, tak by można było zamontować automatyczny system. Warto też upewnić się, że mamy wystarczająco dużo miejsca, by wszystko odpowiednio rozplanować. Dlatego bardziej wygodna jest instalacja napędu równoczesna z założeniem bramy, ponieważ wówczas zdecydowanie łatwiej i szybciej można go podłączyć.

Dopasowanie napędu zależy także od typu drzwi garażowych:

  • bramy segmentowe górne – tutaj mamy ułatwione zadanie, ponieważ będą pasowały prawie wszystkie modele napędów, o ile dostępna przestrzeń w garażu na to pozwala. Jeśli jest bardzo duży (np. z dwoma stanowiskami), to siła będzie musiała wynosić nawet ponad 1000 N;
  • bramy segmentowe boczne – w tym przypadku musimy pamiętać, że będziemy potrzebowali napędu o zdecydowanie większej sile, niż w przypadku bramy segmentowej górnej. Dodatkowo mechanizm musi być także wyposażony w specjalne ramię, które będzie odpowiednio ciągnęło lub pchało skrzydło;
  • bramy uchylne – będą tu pasowały wszystkie tradycyjne napędy do bram garażowych, klucz tkwi w tym, by odpowiednio dopasować moc. Na rynku są dostępne rodzaje dedykowane właśnie do bram uchylnych, które montuje się na wewnętrznej stronie skrzydła;
  • bramy rozwierane – sprawiają najwięcej kłopotu w kwestii wybrania odpowiedniego napędu. Do tradycyjnego modelu konieczny jest montaż ramion, które będą ciągnęły i odpychały skrzydła. Nie da się ich jednak zamocować w bramach, których szerokość przekracza 2,8 m.