Nawadnianie podczas treningu – dlaczego jest tak ważne?

Nawadnianie podczas treningu – dlaczego jest tak ważne?

Ludzki organizm prawie w 2/3 składa się z wody. Uprawiając różnego rodzaju sporty należy o tym pamiętać i nawadniać organizm regularnie, aby nie dopuścić do zbyt dużej i szybkiej utraty wody. Sprawdź, dlaczego nawadnianie jest tak ważne podczas treningu!

Uprawianie sportu a nawadnianie organizmu

Aktywność sportowa, podczas której przyspiesza tętno, a ciepłota ciała wzrasta, skutkuje tym, że Twój organizm zaczyna się intensywniej pocić. W zależności od tego, jaki będzie dany trening, ilość utraconej wody może być różna. Inne zapotrzebowanie na wodę będzie miał biegacz, który pokonuje trasę 7 km w upalne lato, a inną pływak, który spędza na basenie 30 minut i powoli uczy się nowego stylu pływania. Niezależnie od tego, czy sport uprawiasz na zewnątrz czy w środku, zawsze pamiętaj o tym, żeby nawadniać organizm. Jeśli szykujesz swoją torbę na siłownię dzień wcześniej, to z pewnością wkładasz do niej sportowy strój, buty do fitnessu i ręcznik. Nie zapominaj, żeby zapakować również butelkę z wodą. Tak przygotowany zestaw z pewnością ułatwi Ci nawadnianie organizmu podczas treningu.

Dlaczego organizm potrzebuje wody?

Oprócz tego, że podczas treningu Twój organizm traci wodę przez pocenie się i oddychanie, to równocześnie korzysta z niej np. budując wiele komórek w całym ciele. Krew w organizmie również składa się m.in. z wody i zaniedbanie nawadniania może niekorzystnie wpłynąć na wysokość ciśnienia w organizmie podczas treningu. Wszystkie przesłanki mówią o tym, żeby nie zapominać o regularnym i rozsądnym nawadnianiu organizmu.

Zbyt szybkie picie wody wcale nie jest dobre

Wypicie zbyt dużej ilości wody na raz lub wypicie dużej ilości wody w zbyt szybkim tempie nie jest najlepszym rozwiązaniem dla organizmu. Nie zapewni to optymalnego nawodnienia, może natomiast wypłukać ważne mikroelementy z organizmu i spowodować, że z pełnym wody żołądkiem będzie nam ciężej przeprowadzić wydajny trening.

Jak pić podczas treningu?

Podczas każdego treningu należy pamiętać o regularnym przyjmowaniu wody w niewielkich ilościach. Dwa, trzy łyki co parę minut wystarczą, aby uzupełnić niedobory wody podczas wysiłku fizycznego. Nawadnianie powinno być regularne i przeprowadzane w niewielkich odstępach czasowych. Niektórzy początkujący sportowcy piją wodę dopiero po treningu lub w momencie, w którym poczują pragnienie. Nie jest to dobry sposób, ponieważ uczucie pragnienia świadczy o tym, że w organizmie jest już zdecydowanie za mało wody. Unikanie picia podczas treningu może sprawić, że organizm nie będzie w optymalnej formie i trudniej będzie mu wykonywać zadania wysiłkowe.

Kiedy sama woda nie wystarcza

Podczas bardzo intensywnych treningów, wielokilometrowych biegów, może się okazać, że sama woda nie wystarczy, żeby odpowiednio nawodnić organizm. W takich przypadkach należy wspomóc się płynami nawadniającymi, które, oprócz wody, zawierają również sód, glukozę, chlor i potas. Te składniki zapewniają lepsze nawodnienie i zachowanie równowagi elektrolitowej w organizmie.

W czym trzymać wodę podczas treningu?

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele różnych modeli bidonów i nie ma najmniejszego problemu, aby dobrać odpowiedni dla siebie. Do wyboru masz lekkie butelki wykonane z plastiku lub cięższe, solidniejsze wersje zrobione ze szkła. Biegacze mogą zaopatrzyć się w miękkie bidony-saszetki, które bez problemu zmieszczą im się w dłoni. Bidony mogą mieć wygodne uchwyty do trzymania, mogą być pokryte specjalną powłoką, która zapobiega ślizganiu się materiału w dłoni. Oprócz samych butelek dostępne są również akcesoria dla sportowców, takie jak saszetki czy nerki, które zapewniają bezproblemowy dostęp do wody w każdej chwili treningu.